Цитати

От Дневник 29 яну 2010

Не съществува опасност за двигателите на автомобилите при използване на гориво с биокомпонент, обясни министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков по време на днешния парламентарен контрол, цитиран от БТА. Смесените горива не изискват технологични промени и ремонти по превозните средства.

Безопасността при използването на биогорива е гарантирана чрез въвеждането на европейските и национални стандарти, утвръдени от Българския институт по стандартизация, подчерта Трайков. Те предвиждат максимално съдържание на биокомпонент в дизеловото гориво от 7% , максимално съдържание на съдържащи кислород съединения в безоловните бензини – съответно етанол (5 %), метанол (3 %), изопропилов и изобутилов алкохол (10 %).

От 1 март горивата трябва да съдържат минимум 2 % биосъставка. Това беше заложено в промените в Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата, приети миналия месец. Парламентът е предвидил толеранс от 2 месеца за производителите и дистрибуторите на бензини. Така най-късно през май на пазара трябва да има горива с органични съставки. Поетапната схема за увеличаването на биосъставката в горивата, заколожена в закона за ВЕИ, предвижда от 1 март 2011 г. делът й да достигне 4%.

Смесването на течните горива с биосъставки стана задължително с приемането на законодателния пакет „Енергетика – климат“ на Европейския съюз.

От Дневник 21 дек 2009

 

Как ще коментирате измененията на Закона за ВЕИ и биогоривата, които бяха приети от парламента на второ четене наскоро и предвиждат поетапното  смесване на горива за дизелови двигатели с биогорива? Ще стигнат ли биогоривата 4% от общото потребление в транспорта до 2011 г. и кога да ги очакваме по бензиностанциите?

Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Ако това е законопроектът, който познавам, то той отговаря на очакванията на петролната асоциация. При положение че смесването става задължително, въпросът за цената не стои. Петролните търговци задължително ще предлагат смеси и хората ще понесат увеличението на цените. Във времето 4-те процента ще бъдат постигнати.

Това може да стане най-малкото през селското стопанство, където има възможност за по-висока концентрация, което пък от своя страна ще компенсира изоставането във внедряването на алтернативните горива до момента. Дистрибуторите на горива в огромната си част са на дребно и ако такова гориво бъде произвеждано в рафинериите, то ще бъде доставяно и в мрежата на дребно. Разбира се, има логистични проблеми – смяна на инсталации и колонки. Затова и настоявахме за гратисен период, защото инвестицията в тях ще изисква време. Дистрибуторите имахме две основни изисквания – стриктен контрол на качеството, за да не се увредят интересите на клиентите и оттам на търговците, и да има сигурност на доставките, след като твърденията на колегите – производители на биогорива, твърдят, че имат капацитет, но за момента това е само твърдение.
По бензиностанциите можем да очакваме смеси на биогорива още от март следващата година. Заложихме преходни периоди именно до този месец. Трябва и да видим какво е приело окончателно Народното събрание, защото ние не сме участвали в работата на комисиите, а само в работата по законопроекта още в Министерството на икономиката и енергетиката.

Камелия Славейкова, изпълнителен директор на „Shell България“
Новите цели са по-реалистични от гледна точка на постепенното увеличаване на процентното задължение за смесване на дизел с биокомпоненти. По наше мнение обаче стъпката от 6 месеца за повишаване съдържанието на биокомпоненти в дизела е твърде амбициозна и в този вид не отразява нормалната европейска и световна практика.

Трябва да се има предвид, че цялата верига внос/производство – транспорт – дистрибуция изисква определен срок за привеждане в съответствие с изискванията за манипулиране на биогоривата. В този смисъл с оглед на кратките срокове, предвидени в закона, е възможно и да се стигне до проблеми с предлагането на биогорива в страната. Наред с това привеждането на системата в съответствие с техническите изисквания е свързано с допълнителни разходи. Колкото повече необмислено се бърза, толкова по-високи са те.

Разбира се, в крайна сметка те се пренасят в цената на биогоривата и това ги прави доста по-неатрактивни за пазара. Като компания, активна в бизнеса с дистрибуция на горива, не виждаме никакво сериозно основание за наличието на задължения към разпространителите на горива, тъй като предлагането на горива, съдържащи биокомпоненти, в мрежата на един дистрибутор зависи от наличието на такива горива на пазара на едро.

Поставените цели и заложените 4% биогорива от общото потребление в транспорта до 2011 г. биха били реално постижими само ако производителят на горива и всички оператори на акцизни складове в страната започнат да предлагат своевременно само и единствено смесен с биокомпонент дизел. Ако се изпълнят предписанията на закона, още в първите дни на март може да се очаква горивата по бензиностанциите да съдържат известен процент биокомпоненти, като от 1 май 2010 г. да се предлагат навсякъде биогорива с 2% съдържание на биодизел.

От Дневник, 22 октомври 2009

Кабинетът прие дългоочакваните промени в закона за възобновяемите енергийни източници, който предвижда задължителното смесване на бензините с 2% биогорива. Искането беше поставено пред новото правителство от браншовиците, които трета година произвеждат рапица и слънчоглед с идеята тя да се изкупува като суровина за биорафинериите.
Пазарът веднага реагира и търсенето от турски компании, които обикновено изкупуват българската суровина след ноември, са се активизирали още от началото на септември. По данни на националната служба по зърното от началото на септември износът рязко нараснал и до средата на октомври зад граница са реализирани над 91 хил. т. За същия период на миналата година експортът е бил едва 25 хил. т, сочи статистиката.
„Ръстът е неочакван на фона на свитите външни пазари“, коментира Радослав Христов, председател на асоциацията на земеделските производители. Само преди две седмици пристанищните складове бяха пълни с нереализирани доставки, но увеличеното търсене от турски компании е довело до раздвижване на пазара, обясни още Христов. Българските рафинерии за биогорива могат да поемат вътрешното производство на рапица, пшеница и слънчоглед, затова цените ще се покачват и износът ще стане излишен, обясни още Христов. Според него именно очакванията за покачване на цените са раздвижили пазара в Турция, който традиционно купува годишно около 250 хил. т суровина от България.

Advertisements
Публична on май 2, 2010 at 11:07 pm  Коментарите са изключени за Цитати  
%d bloggers like this: